DSC_7927.jpg

Hamstring

Smerter i hamstring (muskulaturen på baksiden av låret) kan ha mange årsaker. Det kan være en fersk strekk som plutselig oppstår på trening, det kan være en gammel skade som begynner å ulme og det kan komme fra rygg eller sete. Iblant kan det være vanskelig å vite den nøyaktige årsaken, og årsaken kan være sammensatt.

Det vanligste er nok en akutt strekk som oppstår på trening, da ofte ved sprint eller ved kraftig uttøying. Da skjer det en delvis eller hel ruptur av muskelfibrene og man får en blødning i området. I noen tilfeller blir man blå/rød og det synes på huden.

En annen årsak kan være stivhet i leddene i korsryggen eller bekkenet. Da foreligger det i tillegg ofte spenninger og triggerpunkter i muskulaturen rundt. Disse stivhetene kan referere smerte nedover i beina, og da ofte til hamstring, i form av smerte, stråling og ubehag.

En litt mer tidkrevende årsak kan være forårsaket av svakheter i hofte, bekken eller rygg som gjør til at hamstringen må kompensere for svakheter i den regionen og blir overbelastet. Det kan også komme av stivheter i ledd eller muskulatur rundt korsrygg og bekken, som fører til mindre bevegelighet og kompensasjoner i hamstring. Dersom det kommer fra korsryggen kan en litt mer langvarig årsak være prolaps eller en mellomvirvelskive som trykker på nerven som fører til at det stråler nedover i beinet.

Hvordan forebygge hamstringsskader? Dersom du skal løpe raskt, være fleksibel eller løfte tungt, er god oppvarming essensielt for å varme opp muskulaturen skikkelig før den skal yte og utvikle kraft. Jeg vil også anbefale å trene hamstringen spesifikt, både isolert og gjennom flerleddsøvelser, for en sterk og frisk muskel. En annen viktig faktor for å forebygge er å være sterk rundt hofter, bekken og rygg. Da slipper hamstringen å kompensere for svakheter i muskulaturen høyere opp og bli overbelastet. Her er det også nyttig å være myk og fleksibel og ikke stiv, for å kunne ta ut bevegelsen skikkelig og forhindre begrensninger.

Er du usikker på hva som forårsaker hamstringsmertene dine vil jeg oppfordre deg til å ta kontakt med en manuell terapeut (naprapat, fysioterapeut, manuellterapeut, osteopat, kiropraktor) for å finne ut hva årsaken er. Denne kan hjelpe deg med behandling, treningsveiledning eller finne ut om det er noe det er lurt å gå videre til legen med.

Mvh
Hanne Osvold Ness, Naprapat hos NaprapatGruppen Fornebu og Asker